Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Doily.hu exkluzív Facebook csoportjába!

A győzelem oka

A Pásztor tesók, Anna és Samu zenekara, az Anna and the Barbies szeptember 24-én jelentette meg legújabb nagylemezét Gyáva forradalmár címmel.

Egy zenekar életében általában a harmadik album vízválasztó, ami sok mindent eldönt, elsősorban azt, hogy érdemes-e folytatni, van-e elég muníció a megújulásra, egy szóval: eldönti a jövőt. Az Anna and the Barbies esetében a mérleg nyelve pozitív irányba mozdult, a zenekar hosszú évek kitartó és gyakran kilátástalannak tűnő harcai után végre győzelmet aratott. A Gyáva forradalmár a zenekar eddigi legjobb, legegységesebb és az eddigi visszajelzések alapján mind a közönség, mind a szakma körében legnagyobb elismerést kiváltó nagylemeze. A legmeggyőzőbb bizonyíték minderre a Gyáva forradalmár teltházas lemezbemutató koncertje, amit Anna és a fiúk az albummegjelenés napján tartottak az A38 Hajón. A siker erejét növelte az is, hogy ekkor volt a tavaly május óta egyre nagyobb slágernek számító Don’t Fit It című dal 3D-s technikával készült klipjének ősbemutatója.

A győzelem eszköze

A Gyáva forradalmár több szempontból is mérföldkő az Anna and the Barbies életében. A korábbi évek gyakran negatív tendenciáival szemben most minden feltűnően passzolt, minden nagyon a helyén volt, minden nagyon könnyen ment – a dalszerzéstől a koncertezésen át a lemezfelvételig.

De miben is más a Gyáva forradalmár, mint az előző nagylemezek?

– Az Anna and the Barbies koncerten olyan dinamikus, erőtől duzzadó megszólalást produkál, ami leszakítja a fejünket, a Gyáva forradalmár pedig az első olyan lemeze a zenekarnak, amire sikerült az élő hangzást átmenteni.

– A korábban az Anna and the Barbies-ra jellemző, sokat kritizált zenei eklektikusság kérdését is sikerült tisztázni, és egy életre helyre tenni. Az Anna and the Barbies mostantól hivatalosan is egy zajos-hangos rockbanda, a Gyáva forradalmár pedig egy energikus rocklemez, amibe a pop-rocktól a punk-rockig minden belefért – méghozzá harmonikus egységet alkotva.

– A Gyáva forradalmár hangszerelése próbatermi műhelymunka eredménye, a zenekar tagjainak közös gyermeke. A dalok, bár többségben a Pásztor testvérek szerzeményei, mindenki aktívan hozzájárult az album számainak megszületéséhez.

Anna nagyon pontosan fogalmazza meg nekünk a Gyáva forradalmár készülésének hátterében lezajlott folyamatokat:

„A Gyáva Forradalmárral végre visszatértünk ahhoz, amit tízen-huszonévesen értéknek éreztünk. Letisztultak a zenei formák, túléltük a megfelelési kényszeres-erőlködős útkeresésünket, szerencsés időben szakadtak fel belőlünk olyan őszinte érzések, amikkel, úgy érezzük, rezonál a környezetünk is, valamint kaptunk már annyit az arcunkba, hogy röhögve köszönjük meg, aminek még jönnie kell.”

Külön szót érdemel a nemcsak hazai viszonylatban merész lemezborító. A zenekar választása Eugène Delacroix híres festményére (A Szabadság vezeti a népet) esett, ám nem az eredeti képet használták fel, hanem saját verziót készítettek, és ők maguk álltak modellt (Anna domborítja a központi nőalakot, a Szabadságot) a fotóhoz. Anna erről így mesél:

„Elaludtam a stúdióban és egy utcai zavargásról álmodtam, ahol egy meztelen ember rohant velem szembe. Felébredve a Delacroix kép jutott az eszembe, az abból áradó erő, kiszolgáltatottság, nyers szexualitás és dinamizmus. Kísértetiesen olyan, mint egy progresszív rockzenekar. A barikádon pedig azért állunk mi, mert ez a lemez a mi forradalmunk.”

A győzelem bizonyítékai

A harmadik Anna and the Barbies albumra 14 szám került fel. Mint minden lemeznek, úgy a Gyáva forradalmárnak is megvannak a kulcsdalai.

1. Gyáva forradalmár

A lemez címadó dala tökéletesen kifejezi azt az állapotot, ahogy a zenekar tagjai jelenleg érzik magukat: valahol a lázadó és a polgári lét közt félúton, a kamaszkorban felépített barikád tetején, ahonnét már látszik a vereség, de még pumpál a lázadó vér az ereikben az ellen, hogy felemelt kézzel átsétáljanak a túloldalra.

„Lőj belém, ha félek, ha többé nem remélek,

lőj, ha már csak vagyok, de régen már nem élek,

lőj belém, de kérlek, addig lőj, míg élek,

lőj belém egy párat, lődd belém a tárat,

lőj úgy, hogy fájjon tovább vegetálnom,

lődd az agyat is, ahol egyszer volt egy álom,

lődd meg, hogy a golyó szívemen találjon,

még egyszer utoljára, vérem vérré váljon…

…addig, amíg hagyom….lőj engem agyon…”

2. Don’t Fit In

A lemez első slágere, amit 2009 májusától játszott az MR2 Petőfi Rádió 13 hétig sűrű rotációban. Ennek az lett az eredménye, hogy a szám augusztus közepére a rádió legjátszottabb dalainak 30-as listájának dobogós harmadik helyére érkezett be. A GY.Á.R. animációs csoport készített hozzá 3D-s klipet.

A dal a „soron kívüliségről” szól személyes, majd történelmi alakokra (Jézus, Szent Johanna) kivetítve. Némi humoros távolságtartással megidéződik benne a Soft Cell Tainted Love című száma is.

„THOUGH JESUS WAS DEAD, YOU BELIEVED IN HIS COMIN’,

AND FOUGHT TO ARRIVE FIRST, THOUGH NOONE WAS RUNNIN’,

WHEN TIMES WERE IMPOSSIBLE, NEVER SAID NEVER,

SO FOR BEING SO CLEVER, THEY BURNED YOU ALIVE…

FIRST HAILED YOU, THEN FAILED YOU, BETRAYED YOU AND JAILED YOU

THEY NAILED YOU TO CROSSES, TO WATCH YOU DIE…

“SOMETIMES I FEEL I’VE GOT TO….!”

THOUSANDS OF ENDINGS, BUT FOREVER BEGIN,

AS HARD AS YOU TRY, YOU WILL NEVER FIT IN!”

3. Gombóc

Szerelmes dal Anna and the Barbies módra. A szerelem ínséges időkre való konzerválásáról, a játszmázásokról-erőlködésekről és a hazatalálásról szól.

„Főzzünk csókból baracklekvárt, amíg van elég,

amíg a nektár túl nem csordul a peremén.

Egyszer minden fontosabb lesz majd, mint te meg én,

jó lesz majd egy gombóc a közepén.”

4. Néha

Filozofikusabb hangvételű dal, amiben Anna Istennel perlekedik, s közben helyét keresi a Földön, a világban.

„…hangosan kiabálok,

Hogy süket lesz tőle Isten,

de még mindig jobb, ha mérges,

mint ha nem figyelne rám….”

5. Mars

Színház az egész világ – ez a dal mottója, ami eredeti Shakespeare, Platón és Arisztotelész szövegek rapesített részleteivel van teletűzdelve. A szám tiszteletteljes főhajtás a nagy gondolkodók fontos gondolatai előtt.

„LADIES AND GENTLEMEN!

IN FRONT AND AT THE END

YOU MIGHT BE LAUGHING NOW

BUT YOU’LL BE CRYING IN THE END…”

A Gyáva forradalmár fontos dalai közé sorolható még két dal.

Az Ördögre kacsintva még az első, Passionfruit című Anna and the Barbies albumra készült, s azért érdekes, mert a második lemez, a Medallion Egy kicsit még című számából is beidéz egy részt, így ebben a dalban találkozik össze az eddig elkészült 3 Anna and the Barbies album. A Christophe’s Song című blues tisztelgés egy közelmúltban elhunyt barát előtt, aki tehetségesebb volt az átlagnál, és akinek a halála sem volt átlagos, viszont éppen ezért mindennél értelmetlenebb.

A győztes csapat

Pásztor Anna

A zenekar élén álló-tomboló mozgatórugó. Énekel, rappel és dalt szerez, táncol, koreografál, színészkedik. Örök lázadó,  törvényenkívüli, szabadságfüggő. 2008-ig a Balkan Fanatik tagja volt, az Anna and the Barbiest 2004-ben alapította meg az öccsével, Samuval.  2008-ban az év énekesnője (frontasszonya) volt.

Pásztor Sámuel

Állítólag gitárral a kezében született, azóta szerzi rajta a riffeket és a dallamokat. Nővére 20 évvel ezelőtt írt először szöveget az egyik számához. 1994-ben vágtak bele komolyabban a közös zenélésbe, az Anna and the Barbiest 2004-ben alapították meg. Samu nemcsak a testvére, de az egyik legjobb barátja is Annának. Bár a zenélést csak közösen tudják elképzelni, Samu 2009 óta Jamie Winchesternél is penget.

Hernádi Dávid

A basszusgitározás mestere, aki eleinte „csak” az egyik első vonalas rajongója volt az Anna and the Barbies-nak. Ez aztán annyira jól ment neki – na és persze az is sokat nyomott a latba, hogy 2007-től ő volt a zenekar beugrós basszerosa –, hogy 2010 tavasza óta hivatalosan is a zenekar tagja.  Játszott Inner Smile, a Kappan zenekarokban és még most is aktív tagja a Macskaköröm nevű együttesnek.

Bubnó Márk

Nemcsak villámkezű dobos, de első osztályúan vokálozik is. 2008 óta dobol az Anna and the Barbies-ban. Továbbá a The Rorschach Band, a Villon Trio és a Szt. Efrem kórusban is szerepel.

Vaghy Tamás

Igazi reneszánszember. Billentyűzik, fuvolázik és scratch-csel. Az MTV Ikon koncerten barátkozott össze az Anna and the Barbies tagjaival. 2008. augusztus vége óta számít a zenekar beltagjának. Sokoldalú tehetségét a Sushi Train, a Senga na Lenga és a Sugar Loaf zenekarokban is kamatoztatja.

A Gyáva forradalmár közreműködői:

Papp Szabi (Supernem)

Az Anna and the Barbies és a Supernem 2008-ban, az A38 Hajón megrendezett Beatles emlékesten zenélt együtt először, majd a Fészekben már rendszeresen adtak közös koncerteket. Anna 2009-ben mutatta meg neki a Gyáva Forradalmár című dalt, és kérte fel a benne való közreműködésre. Papp Szabi, aki Anna szerint az egyik legőszintébb, legtehetségesebb és legemberibb rock and roll figura a magyar rockcirkuszban, lelkesen rábólintott.

Szabó Tamás

Magyarország egyik legjobb és legtehetségesebb szájharmonikása a Christophe’s Songban működik közre. Annáék a lemezleadás előtti, utolsó éjszakán hívták fel, hogy fújjon egyet nekik a számban, ő pedig jött, látott és herflizett.